Skolebibliotekenes kunnskapsrolle
Troverdighet:
Teksten er lagt ut av Nationen, en distriktsavis med fokus på landbruk og livet på landet. Aviser må generelt holde en viss standar på artiklene sine.
Maren Brit Baadshaug er bibliotekar, sosiolog og lektor, og arbeider nå som frilanskonsulent.Hun kan kontaktes på mail, og har også en blogg om informasjonskompetanse og skolebibliotek. Linken til den er: http://infoskole.blogspot.com/ Hun har skrevet en hel bok om skolebibliokteket og hvordan gjøre det enklere for elever å ta til seg informasjon. Boken har navnet: Skolebiblioteket- Et aktivt læringssenter.
Siri Ingvaldsen er bibliotekar, lektor, og ansatt ved Røde Kors Nordisk United World College i Sogn og Fjordane. Hun har skrevet flere artikler om bibliotekbruk, og hun er med i Norsk bibliotkeforening i Sogn og fjordane. Alt dette fant jeg ut av med å søke på navnet hennes på internett. det er også mulig å finne mailadressen hennes.
Utfra dette mener jeg at artikkelen består troverdighetstesten.
Objektivitet:
Artikkelen er skrevet av utdannede bibliotekarer og lærere, og utfra dette burde de vite hva som må til for å styrke læringsmiljøene i skolene.
Denne artikkelen er lagt under temaet "debatt" i avisen, noe som da viser at her gjelder det å fremme sitt syn på en sak.
Nøyaktighet:
Artikkelen har fått med seg resultater fra undersøkelser, men vi kan ikke se noen linker til undersøkelsene i teksten. Den ble publisert i nationen 31.12 2007. Det som finnes av bibliografi er navnet og hva de jobber som.
Egnethet.
Artikkelen handler om bibliotek og skoler. Det var jo ikke hel det jeg var ute etter, så den passer ikke helt til mitt bruk.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar